De wetenschap van het dagelijks leven

Dit simpele namenspel stimuleert je geheugen op 3 manieren

Nooit gedacht dat ik ooit een positief stukje over een namenspel zou schrijven. Als student ergerde ik me tijdens de kennismakingsweken kapot aan de ‘kinderachtige’ kennismakingsspelletjes. Maar deze week besefte ik hoe kortzichtig dat was. 

Ik deed vrijdagavond mee aan een proefles theatersport met 14 mensen die ik nooit eerder had gezien. We speelden een spelletje om elkaars namen te leren kennen. En opeens begon me iets te dagen. 

Toevallig had ik een paar dagen eerder een blogje geschreven over de werking van het geheugen. En in dit het namenspel met de titel Ik ga op reis gebruikten we één van de meest effectieve geheugentechnieken die ik daarin had beschreven. Na een kwartier kende ik alle namen van de deelnemers uit mijn hoofd door terug te denken aan specifieke momenten in het spel. 

Dit samenspel is dan ook enorm geschikt als kennismakingsspel op de basisschool of middelbare school. Hieronder leg ik uit wat er in je brein gebeurt als je het speelt. 

Namenspel: ik ga op reis 

De regels van het spel zijn simpel. Alle deelnemers gaan in een kring staan en de eerste persoon zegt: ‘Ik ben (naam). Ik ga op reis, en ik neem mee…”

Vervolgens roept deze deelnemer de naam van een voorwerp. En dat voorwerp moet diegene ook uitbeelden. Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Ik ben Dennis. Ik ga op reis en ik neem mee: een tennisracket.” Vervolgens doe ik net alsof ik met een tennisracket een bal wegsla. 

Nu is de volgende aan de beurt. Deze deelnemer stelt zichzelf voor en zegt: Ik ga op reis en ik neem mee..” Maar voordat de persoon een eigen voorwerp noemt en uitbeeldt, herhaalt hij of zij eerst de naam en het voorwerp van alle personen die eerder aan de beurt zijn geweest.

Ook beelden deelnemers steeds alle voorwerpen van hun voorgangers nog een keer uit. Hieronder lees je een voorbeeld van hoe dit namenspel zou kunnen verlopen.

Van dennis tot hassan

Stel, na mij komt Mara aan het woord. Dan zegt ze: “Ik ben Mara. Ik ga op reis en ik neem mee: Dennis en zijn tennisracket. En mijn zonnebril.” Tijdens het praten beeldt ze eerst het tennisracket uit, en dan de zonnebril. 

Daarna komt Hassan aan het woord. Hij zegt: “Ik ben Hassan. Ik ga op reis en ik neem mee: Dennis en zijn tennisracket, Mara en haar zonnebril en mijn tandenborstel.” Tijdens het praten beeldt hij het tennisracket, de zonnebril én de tandenborstel uit.  

Wat is de slimme geheugentechniek in dit spel? 

Gedurende dit namenspel moeten de deelnemers dus een steeds langere lijst van namen opzeggen, en de daaraan gekoppelde voorwerpen uitbeelden. Daarmee wordt het brein van de deelnemers op een slimme manier gestimuleerd. 

Informatie blijft namelijk beter hangen in het menselijk geheugen als het op meerdere manier wordt aangeboden. Als je alleen iemands naam hoort, dan wordt dat alleen opgeslagen in je zogenoemde semantische geheugen. Dat is je geheugen voor feitelijke kennis, zoals namen en data.

namen onthouden met 3 geheugentypes

Maar wat gebeurt er als je een verhaaltje met een voorwerp koppelt aan een naam, zoals ‘Dennis neemt zijn tennisracket mee op vakantie’. Een naam wordt dan niet alleen opgeslagen in het semantisch geheugen, maar ook in het zogenoemde episodisch geheugen, waarin je gebeurtenissen opslaat.

Je kunt je de naam daardoor later makkelijker oproepen in je geheugen, door aan het verhaaltje te denken. Zogenoemde geheugenatleten gebruiken deze techniek vaak om grote hoeveelheden informatie te onthouden.    

Maar het namenspel gaat nog een stapje verder. Doordat je steeds een beweging koppelt aan elke naam, betrek je ook het spiergeheugen bij het proces. Daardoor worden de namen van alle deelnemers ook gekoppeld aan een beweging.

Je verankert een naam met dit namenspel dus op drie manier in je geheugen. Als je fanatiek meedoet zul je de informatie veel beter onthouden dan bij een gewoon voorstelrondje. En het is geschikt voor alle leeftijden: van kleuters tot kinderen van groep 3 tot groep 8, middelbare scholieren, studenten en mannen van 40 zoals ik.

Kortom: als ik ooit een kennismakingsweek van studenten begeleid, zal ik dit namenspel spelen, ook al had ik er zelf een hekel aan. 

Lees ook:
– Je geheugen trainen? Met deze 3 technieken werd een Nederlander geheugengrootmeester

Over de auteur

Dennis Rijnvis

Schrijver en wetenschapsjournalist

Laat een reactie achter

De wetenschap van het dagelijks leven

Even voorstellen: Dennis Rijnvis

Als ik een stripheld zou zijn, zou ik er waarschijnlijk uitzien als op deze tekening. Mijn naam is Dennis Rijnvis. Ik ben schrijver, blogger en schreef als wetenschapsjournalist voor Quest en De Volkskrant. Op deze website deel ik inzichten over wetenschap, geschiedenis en zelfontwikkeling.

Op mijn andere blog Schrijfvis, geef ik schrijftips en advies voor storytelling.

Recente berichten

Recente reacties

Archieven

Categorieën

Meta