Nuttige en nutteloze feitjes

Zo regel je de temperatuur in je slaapkamer (zonder je partner lastig te vallen)

De ideale temperatuur in de slaapkamer ligt tussen de 16 en 18 graden. Maar iedereen heeft een andere voorkeur. En dat zorgt nogal eens voor onenigheid in de slaapkamer. Moet dat raam nu wel of niet open? 

Toch is er een manier waarop je jouw lichaamstemperatuur kunt regelen zonder je partner lastig te vallen. In dit artikel lees je een slimme techniek om je lichaam snel te laten afkoelen zonder het raam open te zetten. 

De temperatuur in je slaapkamer

Als je gaat slapen, ben je gelukkig niet helemaal afhankelijk van de temperatuur in je slaapkamer. 

In je hersenen zit een soort ingebouwde thermostaat: de hypothalamus. Dit hersengebied zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur automatisch met een of twee graden daalt zodra je gaat slapen. Maar dat betekent niet dat een warme of koude slaapkamer geen invloed heeft op je slaappatroon. 

Sterker nog: de temperatuur in de ruimte waar je slaapt is één van de belangrijkste factoren bij het bereiken van een goede nachtrust. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie waarbij de uitkomsten van tientallen onderzoeken naar slaap werden geanalyseerd.    

Vooral warmte heeft een negatieve invloed op slaap. Deze studie laat zelfs zien dat mensen bij een temperatuur boven de dertig graden gemiddeld 14 minuten slaap per nacht verliezen. 

Maar gelukkig er is er iets aan te doen. Als je er in slaagt om je slaapkamer slechts 2 graden koeler te maken dan de rest van je huis, heeft dat een positieve invloed op je slaap. 

Maar wat is nu de ideale temperatuur? 

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen zonder problemen kunnen slapen bij een temperatuur tussen de 15 en 23 graden Celsius. Maar slaapexperts zijn het er over eens dat de ideale temperatuur rond de 18 graden ligt. Al zijn er kleine verschillen voor baby’s, volwassen en ouderen. Zie de tabel hieronder: 

Wie?Beste temperatuur slaapkamer
Baby’s en peuters18 – 22 graden Celsius
Kinderen en volwassenen15 – 22 graden
Ouderen19 – 21 graden
Bron: Sleepadvisor.org

Zo regel je je lichaamstemperatuur zonder je partner lastig te vallen 

De ideale slaaptemperatuur verschilt dus per leeftijd en per persoon. Gelukkig is er een manier om je lichaam voor het slapengaan snel te laten afkoelen zonder je partner lastig te vallen door het raam open te zetten.  

Uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je lichaamstemperatuur sneller daalt als je 90 minuten voordat je gaat slapen een bad of douche neemt. Dat werkt het beste als de  temperatuur van het water rond de 40 graden Celsius is. Waarom? 

Door het warme water verhoog je je lichaamstemperatuur tijdelijk. Als reactie daarop gaan de bloedvaten in je handen en voeten wijder open staan om warmte te verliezen.

Als je vervolgens in bed gaat liggen, zal je lichaam daardoor sneller afkoelen dan normaal – ook al staat het raam niet open. Gemiddeld slapen mensen die deze methode gebruiken tien minuten sneller. 

Overigens werkt een bad volgens de wetenschappers beter dan een douche. Het water omringt dan namelijk je hele lichaam. Daardoor is het effect op je lichaamstemperatuur sterker, en koel je beter af als je eenmaal in bed ligt.   

Droog je wel goed af voordat je in bed gaat liggen, anders krijg je misschien alsnog ruzie met je partner 😉 

Lees ook:
– Wat is eigenlijk een normale lichaamstemperatuur?
– De 4 slaapfasen: dit gebeurt er in je lijf
– Hoe lang kan een mens eigenlijk zonder slaap?

Over de auteur

Dennis Rijnvis

Schrijver en wetenschapsjournalist

Laat een reactie achter

Nuttige en nutteloze feitjes

Even voorstellen: Dennis Rijnvis

Als ik een stripheld zou zijn, zou ik er waarschijnlijk uitzien als op deze tekening. Mijn naam is Dennis Rijnvis. Ik ben schrijver, blogger en schreef als wetenschapsjournalist voor Quest en De Volkskrant. Op deze website deel ik inzichten over wetenschap, geschiedenis en zelfontwikkeling.

Op mijn andere blog Schrijfvis, geef ik schrijftips en advies voor storytelling.

Recente berichten

Recente reacties

Archieven

Categorieën

Meta